יום רביעי, 12 בינואר 2011

רשלנות רפואית בלידה | מן הפסיקה

ישנם מקרים נדירים שבהם העילה לתביעת רשלנות רפואית בלידה מתגלה רק לאחר שנים רבות ולעיתים אף לאחר שהוולד חי חיים נורמטיביים וללא כל בעיות רפואיות. אחד המקרים המוכרים של רשלנות רפואית שכזו עוסק בתביעה שהוגשה על ידי קטין, אשר הנזק בגינו הוא תובע ארע לו בהיותו כבן תשע.
      
כך, בעקבות אירוע מוחי שארע לקטין, הוא הובא על ידי הוריו לבית החולים. שלושה שבועות לאחר האירוע, בעודו מצוי במחלקת השיקום, אובחנה עלייה בלחץ דמו. כאשר באו לגלות את הגורמים לכך, גילו הרופאים הפתעה לה לא ציפו - ממצאי הבדיקות שנערכו לקטין הראו כי לקטין יש רק כליה אחת, אשר גם היא מצויה במקום לא טבעי – באגן. בנוסף לכך, נתגלתה מחלה נדירה בעורקי הדם של הקטין.
      
                          נגרם לכם כתוצאה מטיפול רפואי רשלני ? התייעצו כאן עם עורכי דין
          
תביעתו של הקטין הייתה תביעת רשלנות רפואית בלידה כיוון שהיא הוגשה כנגד הרופאים שהיו אמורים לגלות את המחלות והפגמים הנדירים בגופו, עוד בהיותו עובר. כך, בהיותה של אם הקטין בהריון, נערכו לה ארבע בדיקות אולטרסאונד ובאף לא אחת מהן גילו הרופאים את המומים בגופו של העובר. התובע טוען כי עסקינן בהתנהגות שהיא ללא כל ספק רשלנות רפואית בלידה שכן היה עליהם לאתר את הפגמים האמורים ולו היו נוהגים כך, ממשיך הקטין לטעון, היה נמנע ממנו האירוע המוחי. 
        
הנתבעים, מצידם, טוענים כי בעת עריכת הבדיקות לאם התובע, היו לו שתי כליות, כאשר לאחר הלידה, התנוונה, ככל הנראה, אחת הכליות כתוצאה ממחלת הדם. מוסיפים הרופאים כי בכל מקרה אי גילוי המומים אינו קשור לשבץ המוחי שעבר הקטין, אלא הם פורסים בפני בית המפשט הסבר רפואי אחר שעשוי היה להביא לניזקו, כאמור. על כן, מסכמים הנתבעים, אין לראות בהתנהגותם רשלנות רפואית בלידה ובוודאי שאין להטיל עליהם אחריות בשל נזקי התובע.
         
בית המשפט המחוזי דחה את טענות הנתבעים וקיבל את תביעתו של הקטין. במסגרת פסק הדין נקבע כי יש לראות בהתנהגות הרופאים רשלנות רפואית בלידה, היות והתרשלו במהלך ההריון בכך שלא גילו את העובדה כי העובר היה בעל כליה אחת באגן. בית המשפט ממשיך וקובע כי הבעייתיות בתביעתו של הקטין היא הוכחת הקשר הסיבתי שבין התרשלות הרופאים, כאמור, לשבץ המוחי שנגרם לו בהיותו בן תשע. יחד עם זאת, בית המשפט קובע כי על פי הראיות שהובאו בפניו הוכיח הקטין במאזן ההסתברויות כי הרופאים יצרו סיכון נוסף לפרוץ השבץ ועל כן ניתן למצוא קשר סיבתי בין התנהגותם לנזקיו של הקטין.
          
                                        הכירו בדקה וחצי את פורטל רשלנות רפואית
           
לאחר שקובע בית המשפט כי מדובר במקרה של רשלנות רפואית בלידה, הוא עובר לקבוע את ראשי הנזק וגובה הפיצוי שיינתן לתובע בגינם. לשם הדוגמא, לעניין הנזקים הנפשיים שחווה ויחווה התובע פיצה אותו בית המשפט בשבע מאות אלף שקלים (בין היתר בשל הקושי להינשא בעתיד, תוך בחינת גילו וההערכה כי חיי החברה הצפויים לו אינם ענפים).
          
לבסוף מחליט בית המשפט כי בשל העובדה שהקשר הסיבתי בין רשלנות הרופאים לנזק לא מושלם, כמפורט לעיל, יקבל הקטין שליש מסכום הפיצוי המגיע לו בגין נזקיו, זאת משום שהערכת בית המשפט היא שהגברת הסיכון מצד הרופאים עקב רשלנותם, כאמור, מוערכת בשיעור של שליש.
           

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה