יום ראשון, 21 ביולי 2013

קשישה נפלה בבית אבות מספר פעמים ונפתרה עקב אי השגחה ורשלנות


האם הקשישה בת ה- 82 אושפזה בבית אבות בשל מצב בריאותי ירוד, כעבור כחודש מרגע אשפוזה מצבה הלך

והחמיר והיא נפלה כארבע פעמים, כאשר לפחות אחת הנפילות נבעה מכך שלא היה מעקה בצד המיטה בה ישנה וזמן קצר לאחר הנפילה האחרונה היא נפטרה. הוגשה תביעה על ידי עיזבון המנוחה כנגד בית האבות בטענה כי התרשל בטיפול שניתן לאם ולא מנע את הנפילות שהרעו את מצבה . בית משפט השלום קבע כי בית האבות הפר את חובת הזהירות הנדרשת ממנו ובמיוחד בזה שלא התקין מעקה למיטה ועל כן עליו לפצות את העיזבון בסכום כספי של 50 אלף ₪.




בית האבות לא טיפל באופן ראוי באם וזו נפטרה בשל כך

אחד הדברים שכולם חוששים ממנו, בעת כניסתו של אדם קרוב לבית האבות הוא קבלת טיפול שאינו הולם שכן, בכל רגע נתון הצוות הרפואי אחראי למצבו ובאם הוא מתרשל בכך, לא אפשרי תמיד לדעת על כך, ולכן חשוב לבדוק היטב את הטיפול הרפואי שניתן במסגרת בית האבות כדי למנוע תביעות משפטיות בגין רשלנות של הצוות הרפואי שלא תמיד מועילות כדי לשנות את המצב הרפואי שאליו מגיע האדם המבוגר או חלילה נפטר בעקבות זאת.

המטופלת בבית אבות סיעודי נפלה מספר פעמים, בשל העיזבון תבע את בית האבות , האם הייתה רשלנות של הצוות המטפל או שמא הנפילות נבעו ממצבה הרפואי הקשה של המטופלת?



רחל (שם בדוי) בגיל 82, סבלה ממספר בעיות רפואיות רבות כדוגמת שבץ מוחי ועברה צנתור לב טרם הוחלט על ידי בני משפחתה לאשפז אותה לבית אבות  במחלקה לתשושים רגילים.

כעבור כחודש מרגע אשפוזה קבע הפסיכיאטר של בית האבות כי מצבה של רחל הולך ומחמיר והיא לא מצליחה להתמצא בזמן או במקום ומסתובבת ללא כל כיוון ברחבי בית האבות, כמו גם סובלת ממצב נפשי קשה, ועל כן הוחלט להעבירה למחלקת תשושים מוגברת ועם המעבר, החלה סדרת הנפילות של רחל, אשר היו 4 במספר, כאשר לפחות אחת מהן הייתה מהמיטה בשל העובדה כי לא היה כל מעקה בטיחות בצדי המיטה למניעת הנפילה.

לאחר הנפילה הרביעית רחל הועברה על ידי ילדיה לבית אבות אחר, אך המצב הרפואי שלה היה קשה ביותר ובמהלך החודשיים מאז הנפילה האחרונה היא אושפזה פעמיים בבית החולים כאשר מיד לאחר האשפוז האחרון מצבה החמיר והיא נפטרה בבית החולים.

העיזבון של המנוחה רחל, הוגשה תביעה לבית משפט השלום כנגד בית האבות הראשון בו שוכנה, בטענה כי בשל הטיפול הרפואי הרשלני ואי מתן השגחה מספקת שעיקרה הוא בכך שלא הותקן מעקה בטיחות בצדי המיטה למניעת הנפילה ממנה.
מטעם בית האבות נטען כי הנפילות לא נבעו מאי התקנת המעקה, אלא בעקבות הירידה הדרסטית במצבה הבריאותי של רחל, שכן למרות הטיפול שניתן לה היא לא הצליחה להתאושש ומצבה רק הלך והחמיר ולפיכך לא ניתן היה למנוע את הנפילות שלה.

בית המשפט: "מדובר ברשלנות רפואית"


בית משפט השלום, דן בתביעה וניסה לברר באם בית האבות התרשל בטיפול שנתן למנוחה רחל, והפר בכך את חובת הזהירות הנדרשת ממנו כמקום סיעודי הנועד להעניק השגחה צמודה לחולים במצבה הבריאותי של רחל ולא להשאיר אותה ללא טיפול מתאים וזאת במיוחד לאור הידרדרות מצבה.

בעת הדיון בחן בית המשפט את התנהלות בית האבות לאורך התקופה בשים לב לנפילות הרבות בפרק זמן קצר כל כך ומצא כי בשל אי התקנת המעקה בצדי המיטה ניתן לומר כי בית האבות הפר את חובת הזהירות הנדרשת והמצופה ממנו ובכך  הסב למנוחה נזק גופני רב.

לדעת בית משפט השלום, הזהירות הקונקרטית הנדרשת מבית האבות הופרה אם כן והיה עליהם אור לנפילות הקודמות של רחל המנוחה, לעשות את כל שנדרש כדי למנוע עוד נפילה מהמיטה וזאת באמצעי פשוט ביותר , על ידי התקנת מעקה למיטה, משכך, קבע בית המשפט כי על בית האבות לפצות את העיזבון של רחל בסכום של 50 אלף ₪.
פסיקתו של בית המשפט אינה מהווה את סוף הדרך מבחינה משפטית והעיזבון יוכל להגיש ערעור בזכות על ההחלטה לבית המשפט המחוזי.


ת"א (תל-אביב-יפו) 37479-05



אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה