יום רביעי, 21 באוגוסט 2013

כל מה שרציתם לדעת על רשלנות רפואית

תביעות רשלנות רפואית נחשבות לתביעות שכיחות מאד, אולם גם בין המורכבות ביותר. ההתמודדות עם תביעות מסוג זה מצריכה הכרות עם סוגיות משפטיות הקשורות לכך, עם תקדימים משפטיים וכמובן גם הכרות עם התחום הרפואי המדובר. בכל שנה מוגשות תביעות רבות של רשלנות רפואית לבתי המשפט, אולם לא בכולן, בהכרח, זוכה התובע בפיצוי או בכל הפיצוי הכספי שאותו הוא דורש במסגרת התביעה. פנייה אל עורך דין המתמחה בתחום וגם פנייה בהקדם, כל אלה עשויים להגדיל את סיכוי הצלחת התביעה ולאפשר לתובע שניזוק כתוצאה מהרשלנות הרפואית לקבל את המגיע לו.




כיצד מתייחס החוק לרשלנות רפואית




אמנם הרשלנות הרפואית לכשעצמה איננה מוגדרת בחוק הישראלי, אך ישנה התייחסות אליה תוך שיוכה אל תחום הנזיקין. רשלנות רפואית, כפי שמתייחסת אליה מערכת המשפט בישראל, כוללת בתוכה את המונח "רשלנות" המוגדר על פי החוק, ובמסגרת דיני נזיקין, כמעשה מסוים שביצע אדם כלשהו, מעשה שאיננו סביר, מעשה שאדם אחר לא היה מבצע. היא גם מוגדרת ככזו שלא כללה את כל המיומנויות הנדרשות ואת הזהירות הרצויה כדי לבצע אותה באופן הנכון. לצד כל זה, כשבוחן בית המשפט תביעות של רשלנות רפואית, הוא בודק האם אפשר לשייך את המקרה לאחד מסוגי הרשלנות הרפואית שאותם הוא הגדיר:
· התרשלות במסגרת מתן הטיפול הרפואי עצמו.
· התרשלות בעקבות אי ידיעתו של המטופל באשר לסיכויים או לתופעות הלוואי הנלוות לטיפול, כלומר אי קבלת הסכמה מדעת.
· התרשלות בעקבות פגיעה באוטונומיה, כלומר נשללה מהמטופל האפשרות לבחור האם לעבור את הטיפול שהוצע לו או לסרב לעבור אותו ואולי         לבחור בהליך אחר.



דוגמאות למקרים של רשלנות רפואית



מקרים של רשלנות רפואית יכולים להיות מסוגים שונים ובתחומי הרפואה השונים. רשלנות רפואית יכולה להיות במסגרת מתן טיפול פשוט ביותר וגם במסגרתו של ניתוח מורכב. הרשלנות הרפואית יכולה להיות מצידו של רופא מומחה מיומן וגם מצידו של רופא זוטר, שבתחילת דרכו. באופן כללי, כשבוחנים את מקרי הרשלנות הרפואית שאירעו, ניתן לראות כי מדובר בכמה סוגים עיקריים:
· נזק שנגרם בעקבות מתן תרופה לא נכונה או במינון לא נכון.
· ניתוח שבוצע באופן לא מקצועי, וכלל סדרה של טעויות שגרמו לנזק אצל המנותח.
· אבחון לא מקצועי שהוביל למתן טיפול לא מתאים או לאי מתן טיפול.
· טעויות בשיקול דעתו של הגורם המטפל בין אם במהלך הטיפול עצמו או לפניו.
לא תמיד טעויות בשיקול הדעת או לקיחת תרופה לא נכונה או במינון הנכון גורמים לנזק. אולם, במקרים בהם אכן נגרם נזק למטופל, ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית ולתבוע את המטפל או את הצוות שהגיש את הטיפול. במקרים רבים ניתן היה למנוע את הנזק, וזאת גם הסיבה שמלכתחילה הם הוגדרו כמקרים של רשלנות רפואית, ובכל זאת, העובדה שהם קרו והעובדה שנגרם נזק חמור אצל המטופל, מעלים את סיכוייו של מגיש התביעה לזכות בה ולקבל את הפיצוי המגיע לו.



כיצד מגישים תביעת רשלנות רפואית




כדי להגיש תביעת רשלנות רפואית יש לפנות אל עורך דין, המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית. פנייה אל עורך דין כזה כוללת, בשלב הראשון, פגישת ייעוץ מקדימה, במסגרתה בוחן עורך הדין את המקרה ובודק את סיכויי הצלחתה. לא תמיד מדובר במקרים של רשלנות רפואית, וזו גם הסיבה מדוע חשוב לפנות לעו"ד בעל ניסיון בתחום כדי שיוכל לבדוק זאת ולבחון את המקרה לעומקו. הגשת תביעת רשלנות לבית המשפט מצריכה גם פנייה אל רופאים מומחים וקבלת חוות דעתם. צירופה של חוות הדעת במסגרת תביעה זו היא הכרחית על פי החוק ויכולה להיות בעלת חשיבות רבה. חשוב להגיש את התביעה בטווח של שבע שנים מרגע גילוי הנזק שנגרם, שכן לאחר מכן חל על האירוע חוק ההתיישנות ולא ניתן להגיש את התביעה לבית המשפט.


פנייה אל עורך דין העוסק בתחום הרשלנות הרפואית



במידה ונפגעתם במהלך טיפול רפואי, במידה ונגרם נזק פיזי או נפשי לאחד מילדיכם בעקבות טיפול שניתן לו, זכרו שישנה כתובת שאליה ניתן לפנות וישנן דרכים שבהן ניתן להתמודד עם זה. אתם מוזמנים לפנות אלינו למשרד עורכי דין אלמוג שפירא כדי לקבל את הסיוע המשפטי המתאים שיעזור לכם לעבור את התקופה הלא קלה הזו באופן הנכון ביותר ככל האפשר.

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה